CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, August 15, 2008

it was that close


النهارده روحت اتبرع بالدم دى رابع .مرة بس اول مرة اروح اتبرع "داخلى" يعنى فى البنك، كنت كل مرة بتبرع فى العربية اللى كانت بتيجى فى الجامعة،و رغم انى من امبارح عماله ادور على حد يجى معايا علشان ماروحش لوحدى محدش من صحابى كان فاضى. لا امبارح و لا النهارده.

بينى و بينكوا انا قلت يا بت دى تلاقيها اشارة من ربنا مش عايزك تروحى. بعدين قلت لا يمكن بيمتحنى جديتى فى الموضوع.المهم بعد ما خلصت كورس الانجليزى النهارده قولت هاروح و خلاص ما نا كل مرة بتبرع و ببقى كويسه و محصلش حاجه روحت :كنت نايمه كويس و وزنى مناسب و كله تماما اى نعم ماكلتش كويس على الغدا و مشربتش عصيرقبل ما اتبرع زى كل مرة بس قولت مش مشكلة.

المهم روحت و لاقيت البنت لسه موجوده رغم انى اتاخرت شويه قولت لنفسى يا بت دى علامة يبقى كله تماما

المهم اخدت الضغط و كان تماما

و الهيموجلوبين برضه تماما

ساعتها حسيت انى دايخه شويه بس قولت يا بت ماتوهميش نفسك تلاقيكى خايفة من شكه الابرة

و دخلت الحقنه و كله تماما

و شربت العصير و كان بطعم التفاح زى ما بحب و كله كده فى السليم

خرجت من البنك و انا كويسه و كله اوكيه روحت علشان اركب و بدات احس بدوخه و الارض بتسحب من تحتيه و الدنيا بتسود فى عنيه و شويه و هاقع من طولى بسرعة وقفت تاكسى قبل ما يغمنا عاليا

حسيت انى تعبانه جدا و فعلا على الوشك الاغماء المهم هديت نفسى و اتنفست على مهلى ، يا عينى الراجل كان مخضود شكله فكرنى هموت المهم وصلت البيت و نمت و كلت شوكولاته و شربت عصير

و ادينى اهوا زى الفل

:ايه بقى يا شطار الدروس المستفادة


إن انا مش عندى انيما لان الهيموجلوبين كان 14

ههه لا بجد


اول: حاجه اشرب العصير قبل ما تتبرع و كل حاجه مسكرة "زى ما انا عملت فى المرات اللى فاتت "ده غير العصير

اللى هيدوهولك بعد ما تتبرع


ثانيا :ما تروحش لوحدك بجد لازم يبقى معاك حد لا متوقع انك تحس بدوخه خفيفة و ممكن متحسش بس محدش يضمن


ثالثا :اتبرع داخلى

:) المكان اهدى، اوسع ، و البنت كانت اديها خفيفة

.بس العربية كويسه برضه مش هنختلف يعنى


على فكرة انا كان طول عمرى نفسى اعرف الناس بيحسوا بايه لما يغمى عليهم النهارده كنت قريبه اوى من التجربة، اعتقد ان دى حاجه مهمه هتفيدينى بعدين كدكتورة يعنى هبقى حاسه بالناس هبقى فهماه شعورهم



1 comments:

أحمـــــد علـــــــى said...

أنا كنت متبرع منتظم.. وعلى فترات أقل من ال3 شهور أحيانا.. وحتى فى أزمة أكياس الدم.. حسيت بالمسؤولية أكتر واتبرعت وانا واثق فى ربنا .. بعمل خير فأكيد مش هيكون جزائى حاجة وحشة " هل جزاء الإحسان إلا الإحسان"
بس اللى قلب موقفى للعدائية الشديدة لدرجة انى باصارح وألوم بشدة أى حد من الدكاترة والممرضين إللى بيحاولوا يقنعونى بالعودة للتبرع
موقف منتهى اللا انسانية.. واحد معرفة احتاج نقل دم .. كان محتاج كيسين تقريبا .. الأوغاد فى بنك الدم طلبوا 600 جنيه للكيس .. قالهم أنا معايا متبرعين بس فصيلة تانى .. كيس قبال كيس .. مينفعش ..
طيب اتنين يتبرعوا وناخد كيس واحد ..
لا يا فالح .. الاتنين يتبرعوا وناخد 500 بدل 600..
أنا مكنتش موجود .. وأعتقد الموضوع مكنش هيخلص على خير لو كنت موجود .. بس من ساعتها ما اتبرعتش بالدم .. ومن ساعتها كل ما عربية بتحاول تقنعنى باكلم الموظفين بعصية وبحملهم المسؤولية .. فى بلدنا محدش بيعمل حاجة لوحده .. لو بيبيعوا الكيس ب 600 يبقى أكيد الفلوس دى بتتقسم على كل العاملين والدكاترة .. أو أغلبهم على الأقل
أنا مقدر اهمية التبرع .. بس هاتبرع لواحد محتاج قدام عينى .. مش لواحد بتاجر بدمى أنا وبحياة وآلام واحد تانى محتاج لدمى